Bränd on oluline vaid siis, kui see kannab väärtust
Bränd
Koos globaalse maailma kiire arenguga muutub üha olulisemaks ka turunduse eetiline, väärtusi kandev pool. Inimeste jaoks on väärtustel aina rohkem kaalu, mis tähendab, et nad teevad vastavalt sellele, kas mingi bränd vastab nende isiklikele eelistustele, ka oma tarbimisotsused. Näiteks on oma populaarsust tarbimisotsuste tegemisel kasvatanud kõvasti keskkonnasõbralikud brändid. Lisaks ka kaubamärgid, mis julgevad näidata, et hoolivad võrdsest, teistega arvestavast ja avatud ühiskonnast.
Emotsioonid on number üks
Sellel, kuidas brändi- ja ostueelistused kujunevad, on kõikvõimsal psühholoogial kanda väga oluline roll. Me kaldume arvama, et eelistame mingit brändi selle kvaliteedi või hinna tõttu. Tegelikkuses kujunevad meie eelistused aga hoopis vastavalt meie endi (sotsiaalsele) identiteedile ja emotsioonidele. Ajakiri Psychology Today avaldas emotsioonide teemal põnevaid tulemusi, loe kindlasti.
Enamus ettevõtjaid mõistab seda. Seda näitab füüsiline kauplusepind, mil rõivapoes mängib tempokas muusika ja toidupoodide sissekäikude ette on disainitud uhked lillekompositsioonid, et luua värskuse tunnet.
Kuid, kui asi puudutab laiemat brändingut, siis unustatakse kõik eelnev millegipärast ära ning keskendutakse taas toote omadustele ja kvaliteedile. Taoline faktivihik jätab tarbijad üldjuhul külmaks. Ostuotsuseid tehakse pigem ikka emotsioonide ajel – inimestele imponeerivad need brändid, mis kõnetavad meie sisemisi murekohti ja lahendust vajavaid probleeme. Ka väärtushinnanguid ning meie kõige suuremaid saladusi, mida teame vaid me ise.
Meid, inimesi, kõnetavad brändid, mis ühtivad meie ihaldatud või reaalse identiteediga.
Bränd ja identiteet
Tarbijapsühholoogia kohaselt identifitseerivad ja tutvustavad inimesed end ka teistele läbi valitud brändide. Väga selge ja kõva hääl on näiteks keskkonnasõbralikel brändidel, kuid ka mingit spetsiifilist elustiili või subkultuuri esindavatel kaubamärkidel. Nagu juba eelpool mainitud, siis võib identiteet väga vabalt olla ka ihaldatav, mitte kuidagi meie reaalse persoonaga ühilduv.
Näiteks soovitakse olla rikas, sportlik või keskkonnast hooliv. Antud kuvandit aitavad luua brändid, mis oma brändipiiblis ja turunduses neile väärtustele või omadustele rõhuvad.
Sageli tuuakse brändikommunikatsioonis esile väga spetsiifilisi omadusi, näiteks vanus, seksuaalne- ja ühiskondlikku gruppi kuuluvus, erinevad oskused, hobid jms. See kõik aitab eelistuse kujunemisele kaasa, sest inimesed tunnevad end neis brändides ära.
Huvitav on ka see, kuidas enda personaalne identiteet saab mingil hetkel üheks sotsiaalse identiteediga, kui Sa avastad, et teised eelistavad samu brände nagu Sina. Moodustub (mõtteline) kogukond, kuhu liikmena kuulutakse. See kogukond jagaks justkui samu väärtuseid ja eelistaks samu tooteid-teenuseid.
Põnev on see brändimaailm igal juhul ja tunduvalt olulisem, kui esialgu ehk ettevõtjatele ja ärijuhtidele tunduda võib. Kokkuvõtvalt võiks öelda, et pehmed väärtused kipuvad jääma pigem tagaplaanile ning rõhku pööratakse faktidele ja tootekirjeldustele.
Oluline on aga hoopis luua ja seejärel üles ehitada bränd ja kõik seda hõlmav, mis kõnetab Sinu sihtgruppi ning tekitab neis õigeid emotsioone. Tulemuseks võiks olla, vastavalt eelpool kirjutatule, et loodud bränd muutub inimeste jaoks niivõrd tähtsaks, et see seob nii nende personaalse kui ka sotsiaalse identiteedi ühte ning moodustab m-ö mikromaailma, kus inimesed end turvaliselt ja hästi tunnevad.
Soovid oma brändi iga viimse kui olulise nüansini läbi mõelda ja seeläbi oma sihtgruppi tulemuslikumalt kõnetada? Võta meiega ühendust, aitame Sind brändinguga!
Jaga kui hoolid: